H&M flyttar Monki till Stockholm – 150 anställda berörs
Enligt Göteborgs-Posten påverkas 150 anställda av flytten.
”Alla i Monki-teamet kommer att stöttas till att söka en roll i den nya organisationen, eller till en fortsatt karriär på annat håll inom eller utanför H&M-gruppen”, förklarar H&M på sin hemsida.
H&M skriver vidare att ”för att utveckla Weekday till en ungdomsdestination kommer Monki att operativt införlivas i Weekday. Detta ger ökade kundsynergier och kommer också att innebära minskade administrations- och driftskostnader, vilket frigör resurser och möjliggör ett ökat fokus på utveckling av varumärkesupplevelserna samt på ett stärkt helhetserbjudande.”
Nytt är också att Cheap Monday återvänder under Weekdays paraply.
– Vi ser stor potential i vår nya ungdomsdestination, som samlar varumärkena Weekday, Monki och Cheap Monday. Över tid ser vi också möjlighet att vidareutveckla detta genom att inkludera fler partners. Samtidigt som vi ser fram emot att få den nya organisationen på plats är vi dock ödmjuka inför vad förändringen medför för vissa av våra medarbetare, skriver Anna Attemark, head of portfolio brands, på H&M Group i en kommentar.
Varumärkena Weekday och Monki kommer att finnas kvar som både separata och kombinerade erbjudanden.
H&M förvärvade Monki och Weekdays 2008 från Fabric Sweden.