23948sdkhjf

Tuff mars för Clas Ohlson: ”Kostnadsbesparingar prioriteras”

Mars månad går inte till historien som den bästa i försäljningshistoriken, konstaterar butikskedjan Clas Ohlson som redovisar ett försäljningstapp om 2 procent.

Totalt landade försäljningen på 623 miljoner kronor. Onlineförsäljningen minskade också under perioden med 3 procent till 85 miljoner kronor.

Organiskt ökade försäljningen dock med 1 procent jämfört med föregående år.

Kedjan har även minskat sitt butikstillstånd med sju butiker. Det totala antalet butiker uppgår nu till 222.

– Den organiska försäljningsökningen i mars var en procent i en marknad präglad av minskat konsumtionsutrymme för hushållen, samt med sju butiker färre netto jämfört med motsvarande månad förra året. Vi noterar en god försäljningsutveckling i Norge med en organisk försäljningsökning om tre procent, men parallellt med att den norska kronan försvagats relativt den svenska kronan ser vi att omvärldsfaktorer som kostnadsinflation och en stark US-dollar ger fortsatta utmaningar framöver. För att parera för detta är arbetet med kostnadsbesparingar högt prioriterat, säger Clas Ohlsons vd Kristofer Tonström i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063