23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Kaffekonsumtionen i Coronapandemins spår

I Sverige tar vi vårt kaffe väldigt seriöst. Det ska intas åtminstone en kopp om morgonen och definitivt en till eftermiddagsfika klockan 15. Även om andra nordiska länder dricker mer kaffe än vad vi gör, sägs svensken landa på omkring 3,5 koppar kaffe dagligen. Börjar man räkna på hur mycket kaffe detta blir om året kan det nästan kännas lite skrämmande.

Som med allt annat kan man tänka sig att kaffekonsumtionen förändrats markant under Coronapandemin, eller? Trots att Sverige aldrig gått i lockdown har ändå många ombetts arbeta hemifrån, för att inte snacka om hur många som faktiskt legat hemma sjuka. Trots att caféer och restauranger hållits öppna har många valt att förbli hemma istället för att minimera smittspridningen. Så hur har detta påverkat vårt kaffeförbruk då?

Mycket hemmasittande = mycket kaffe

Ett naturligt resultat av Coronapandemin har såklart varit mycket hemmasittande. Sverige har som sagt aldrig tvingats stänga ner, men trots detta har väldigt många valt att begränsa smittspridningen och följa de rekommendationer som regeringen gått ut med. Kaffedrickandet är dock så djupt inpräglat i våra vardagar så detta har vi inte kunnat tacka nej till. Bara för att vi inte kan köpa en to-go kaffe på väg till eller från jobbet betyder det inte att vårt behov av kaffe minskat.

Enligt en studie från KLAR har det visat sig att människor konsumerat fler varor som bland annat kaffe hemma istället för ute i pandemins spår. En kaffemaskin har väl alla där hemma, allt från den klassiska elbryggaren och pressokannan till moderna kapselmaskiner och Philips Senseo switch 3in1 som kan brygga en hel kanna kaffe eller en enkel kopp. Samma studie från KLAR visar att hamstringen av varor som kaffe som synts under pandemin drivits av smittorisken, och alltså inte efter en befarad brist på varor.

Mer kaffemedvetenhet

Det är inte bara den traditionella kaffekonsumtionen som ökat. Som med mycket här under den globala pandemin har människor intresserat sig av ting de aldrig tidigare ägnat en tanke på. Som sin kaffekonsumtion. Det har till exempel visat sig att onlineförsäljningen för nischat kaffe ökat något extremt. Allt eftersom kaffedrickandet ökat markant har också fler blivit mer medvetna om vilket kaffe de faktiskt dricker.

Många svenskar har omfamnat sina nya kafferutiner, bland annat genom att experimentera med nya kaffemärken och till och med försöka replikera sina favoritdrycker hemma. Vi minns väl alla dalgona-kaffet som trendade på sociala medier bara förra sommaren? Svenskar har inte bara försökt återskapa denna trend, men också köpt och testat typer av kaffe de aldrig provat tidigare. Många konsumenter har också inhandlat nya kaffemaskiner, som en automatisk kaffemaskin och den klassiska “french press” som smyckat extremt många Instagram-posts.

Hur kaffekonsumtionen kommer fortsätta framöver är oklart – men samtidigt, har något någonsin tytt på att kaffedrickandet skulle minska?

Sänd till en kollega

0.015