23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Vilka industrier bör implementera AI?

Artikeln är sponsrad av Larmvalet

Ingen kan ha missat den hastiga utvecklingen av stora språkmodeller och AI, och det kan kännas som att varje industri kommer vara full av AI-användning. Men frågan är dock inte helt så enkel att svara på, utan kräver ett mer nyanserat perspektiv. Varje industri är unik och har olika förutsättningar för att implementera AI.

Larm och säkerhet

När det kommer till larm- och säkerhetsindustrin finns det både för och nackdelar med att implementera AI. För det första så kan AI ofta hjälpa med att behandla osäker information, och göra enklare uppgifter för att spara tid och resurser för verksamheten. Men eftersom att larm och säkerhet behandlar mycket känslig information samt spårar ansikten, positioner m.m, kan det vara en säkerhetsrisk i sig att ens bruka AI. Det blir en integritetskonflikt eftersom att AI har data som lagras runtom i världen.

Hur man kringgår detta problemet är att investera i en helt egen språkmodell, som man utvecklar endast för företagets bruk. Problemet med detta är att kostnad för investering kontra vad du får ut av det som verksamhet kan vara en icke-lönsam investering för många säkerhetsbolag, vilket kan driva upp priserna på larmsystemet för företag och konsumenter överlag.

För den genomsnittliga företagskunden är det bättre att undvika AI och investera i ordinära säkerhetsbolag, och hellre lägga tid och omsorg på att välja ett bra och kostnadseffektivt larmsystem. Företag kan använda sig av Larmvalet för att enkelt ta reda på vilket larmsystem som passar verksamheten bäst.

Detaljhandel

Detaljhandel är en industri där det finns en myriad av olika typer av implementeringar man kan göra med AI. Allt ifrån effektivisering av lagerhantering, kundservice eller automatisering av butik och kassa.

En solklar optimering genom AI är att använda sig av AI-chatbottar som en del av sin kundservice. De allra flesta situationer krävs det inte att en människa löser problemet åt kunden, utan de allra flesta fall är av en enklare typ. Verksamheter bör försöka reservera deras mänskliga kundtjänst till kunder med mer avancerade problem, så kan AI hantera alla de enklare frågorna. Ett problem med implentering av AI är att systemet kan behöva vara kompatibelt med andra typer av teknologi i verksamheten, som ifall du automerar en butik kan det krävas samspel mellan flera olika typer av maskiner.

Men med chatbottar kan den agera enskilt, den behöver endast interagera genom hemsidan eller telefonen, vilket leder till en betydligt lägre investeringskostnad. Det är fortfarande ganska nytt med AI på skalan som vi ser idag, men redan nu är det en stor andel av befolkningen som använder sig av AI.

E-handel

När det kommer till e-handel kan anpassningen vara enklare, eftersom att det inte krävs att man investerar i någon typ av hårdvara egentligen, eftersom att allt sker online. E-handel är verkligen en av de mest solklara kandidaterna för AI-implementering. Du kan till exempel personalisera rekommenderade produkter och annonser baserat på kundens beteenden, och därmed skräddarsy hela köpupplevelsen efter kundens personlighet. Du kan också använda samma princip, att analysera beteenden hos kunden, för att anpassa din prissättning för att optimera försäljning.

Men det finns oro även här. Det är oerhört viktigt att ha i åtanke den potentiella påverkan av GDPR i dessa sammanhang. GDPR ställer höga krav på hur personlig data samlas in samt lagras, vilket kan vara ett problem eftersom att det är svårare att erbjuda dessa tjänster samtidigt som verksamheten följer alla dessa krav. En språkmodells utveckling grundar sig i att träna på en väldigt stor mängd data, vilket inte kommer att vara möjligt att lagra för evigt, på grund av hur GDPR är format.

Optikerkedjor

Även för optikerkedjor finns det förbättringspotential, särskilt genom att förbättra kundupplevelser samt genom att använda AI-baserade verktyg för att analysera synfel, vilket kan förenkla processen för optiker. Detta görs möjligt genom bildigenkänning, där AI:n kan hjälpa att upptäcka tecken på ögonsjukdomar tidigt som glaukom eller markuladegeneration. Detta kan spara resurser för optikerkedjan genom att lägga mindre pengar på personalomkostnader.

En annan tillämpning som är mer estetisk, kan vara att implementera AI i syfte att genom analys av ansiktsformer rekommendera glasögon för att de ska se så bra ut som möjligt på kunden. Detta gör hela upplevelsen för kunden mer personlig och skräddarsydd. Dessa tillämpningar kanske sker genom standardisering genom industrin, där optikerkedjor betalar en licens för att använda sig av AI-modellerna, eller att de utvecklas på egen hand av respektive företag. Denna tröskel kommer att vara ganska kostsam för många verksamheter, speciellt eftersom AI fortfarande är i ett relativt tidigt skede.

Sammanfattningsvis erbjuder AI stor potential för att förbättra effektivitet samt kundupplevelser i en mängd olika industrier, allt ifrån E-handel till optikerkedjor. Nyckeln till framgång när det kommer till AI-implementering är att förstå var AI kan underlätta och förbättra allra mest, men samtidigt till lägsta pris. Denna balansgång är vad som kan leda din verksamhet till en framgångsrik implementering av AI.

Sänd till en kollega

0.016