23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Saker att tänka på för mer effektiv internationalisering

Artikeln är sponsrad av greenstep.se

Allt fler företagare riktar i moderna tider sina blickar mot den bredare internationella marknaden. Hemmamarknader är fortfarande relevanta koncept, men kommer med tiden att bli mindre styrande. Övergången från att vara ett inhemskt företag till att bli internationellt kan dock innebära att man måste handskas med en hel del hinder – vilket vi med följande artikel hoppas kunna råda bot på. Vi kommer gå igenom några viktiga saker att tänka på när man internationaliserar och expanderar sitt företag. Internationalisering kräver inte enbart noggrann planering, specifik områdesexpertis, utan också att man använder rätt verktyg och har en beprövad strategi.

Verktyg

I dagsläget finns det många etablerade system som underlättar internationaliseringsprocessen och driften av företaget avsevärt. Greenstep erbjuder till exempel ett system vid namn Netsuite, som gör det betydligt smidigare att bygga en global verksamhet. NetSuite stödjer inte enbart tillväxt, utan underlättar också driften av företagets befintliga struktur. Programmet bygger på ett molnbaserat system som samlar in data i realtid och gör det möjligt att få översikt av alla företagets relevanta processer samtidigt. Organisationen kan således styras betydligt smidigare. Även om man anammat en mer decentraliserad företagsstruktur (vilket också blir allt vanligare), kan man med NetSuite trots detta leda det centralt.

Efterforskning

Vad är syftet med att internationalisera om man inte undersökt platsen man ska expandera till? Att ha rätt inträdesstrategi och data är väsentligt för en framgångsrik internationalisering. Det första steget är att identifiera marknadsbehovet man planerar att tillgodose med sin närvaro. Genom att utföra marknadsundersökning och förstå den politiska, kulturella och ekonomiska situationen kan man utveckla mer relevanta strategier. Analysera gärna verksamhetens potential, konkurrens och diverse beteenden som konsumenter har – allt detta kommer att påverka hur man gör inträde på marknaden. 

Tillvägagångssättet är minst lika viktigt. Ska verksamheten använda sig av franchising, bygga allianser med befintliga företag, eller skapa ett specifikt dotterbolag? – allt beror på marknadsundersökningens resultat (och såklart företagets förutsättningar).

Anpassning

Att följa rådande regler och lagar är självklart, men någonting som ofta förbises är den kulturella aspekten av att anpassa sin verksamhet. Varje plats på jorden har en unik kultur med unika tabuer, seder och vanor som på något sätt måste tillgodoses. Man måste passa in helt enkelt. Lokalisering består av mer än bara översättning. Man måste anpassa sin kundtjänst, marknadsföring och produktutbud så att det matchar områdets specifika behov. Den kulturella aspekten är också nära besläktad med den rättsliga. Vad som anses vara rättvisa i ett land behöver inte nödvändigtvis gälla i hela världen. Det gäller att respektera lagen – inte bara för att undvika böter, utan också för att respektera befolkningen och därigenom sina kunder!

Drift

När inträdesstrategin har etablerats och implementerats gäller det att, precis som vanligt, se till så att allt går som det ska i drift. Här är återigen ett system som NetSuite till fördel. Att ha en samlad översikt av ett komplext företag med verksamhet i många länder är ovärderligt. Hur man hanterar ett internationellt företag varierar såklart beroende på vilka tjänster eller produkter man säljer, men de flesta företag kommer behöva hantera saker som leveranser och anställning – som i många fall kommer att vara lokala angelägenheter.

Sänd till en kollega

0.016