23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Att starta webbshop: Viktiga saker att tänka på

Artikeln är sponsrad av One.com

Att starta en webbshop, det vill säga en e-butik, är det många som väljer att göra. Men vad ska du tänka på innan uppstarten och vid uppstarten av en webbshop? Den frågan och fler svarar vi på precis nu.

Vilken e-handelsplattform ska du använda?

Det finns ett flertal större plattformar att välja på när man är i färd att starta webshop. De populäraste plattformarna är:

  • WordPress, som är en kostnadsfri plattform för både bloggande och e-handel.
  • Shopify, som är en betald tjänst för e-butiker.
  • Joomla, som fungerar ungefär som WordPress bortsett från att det är en lite mindre plattform med allt vad det innebär.

Den mest populära e-handelsplattformen är WordPress, så i denna artikel fokuserar vi på den. Tänk gärna på att vi i denna artikel pratar om WordPress.org, och inte WordPress.com som inte är samma sak, och inte är alls lika passande för dig som vill starta en e-butik.

Vad ska du sälja?

Även om du vet ungefär vad du vill sälja gäller det här att specificera exakt vad du tänkt att sälja, hur försörjningskedjan kommer se ut och hur du tänkt att kunden ska få hem sina produkter. Ett exempel på en plan inom detta steg är:

  • Jag vill sälja: Idrottskläder och idrottsskydd.
  • Mina leverantörer kommer vara: En större fabrik i Asien.
  • Det fraktbolag som kommer användas är: PostNord.

Läs mer: Alla medlemsnyheter hos oss

Vilket domännamn ska du ha?

Om du vet vilket domännamn du vill ha är det bara att registrera det, men du kan även välja att omvandla din nuvarande webbsida till en e-butik och exempelvis ha "butik.dindomän.se".

I denna guide utgår vi dock från att du köper ett nytt domännamn, och då ska du idealt välja ett domännamn som beskriver vad verksamheten handlar om på ett bra sätt. Det är också ett plus om domännamnet är så kort som möjligt och inte innehåller några specialtecken.

Ska e-butiken marknadsföra sig åt svenskar är det också bra att ha toppdomänen .se eller .nu då de inger förtroende för svenska kunder.

Vilken hosting ska du ha?

Hosting är förenklat ett flertal datorer som ser till att din webbsida finns uppe på internet och att den är nåbar för alla besökare. Hur bra hosting du behöver beror främst på hur många besökare du har, men även på hur många produkter du kommer ha på din webbsida.

När du skapar en e-butik är det normalt bäst att börja med ett lite enklare webbhotell för att därefter uppgradera det i takt med att e-butiken växer.

Skapa de viktigaste delsidorna

De viktigaste delsidorna när du har en e-butik är bland annat:

  • Startsidan, som idealt ska visa upp information om kampanjer och storsäljande produkter.
  • Kontakta oss-sida, som helst ska innehålla ett kontaktformulär som går till din e-postadress.
  • Om oss-sida, som beskriver vilka som startat e-butiken och vad de har för motivation och ambition med projektet.
  • En bloggsida, där alla bloggartiklar samlas.

Installera alla teman och tillägg som krävs

Ett WordPress-tema är ungefär som en stilmall som bestämmer hur din e-butik kommer se ut, medan tillägg är program som bland annat tar hand om SEO och ser till att din e-butik laddas snabbare.

De flesta tillägg och teman för WordPress är gratis att ladda ner och använda, men det finns också betalda teman och tillägg som har speciella funktioner som du kan behöva som e-handlare. Ett betalt tillägg som många e-handlare har är WooCommerce som är ett av de populäraste e-handels-tilläggen för WordPress.

Läs mer: Så tacklar regeringen e-handelsjätten Temu

Ladda upp alla produkter

Att ladda upp produkter är något du kan göra manuellt eller via exempelvis en Excel-fil. Tänk också på att alla produkter kommer behöva en beskrivning och bilder så det blir mer inbjudande att handla i din e-butik.

Nu har du en bra start för att lyckas med din e-butik, vi hoppas det går vägen för dig. 

Sänd till en kollega

0.016