23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Digitalisering kan vara dåligt för bilbranschen

Världen vi lever i blir allt mer digital och det sätter självklart en prägel på vår vardagliga tillvaro.

Allt fler funktioner flyttas ut på internet och många tjänster blir digitala. Detta är en trend som man
mer eller mindre kan se i alla olika delar av världen. Men det kan även finnas oväntade följder av
detta som få kan gissa sig till. Det är självklart så att i vissa delar av världen går digitaliseringen
snabbare än i andra.

Svenskar kör sannolikt mindre
Det är inte enbart banker, som gör sina bankkontor digitala för dels att spara pengar och dels för att
bli mer tillgängliga. Det är även andra branscher såsom gallerier, konsthandlare och ramaffärer. Om
vi håller oss till exemplet med konst och tavlor så finns det en helt uppsjö av olika e-butiker. Ett
exempel är Mynewart.se som säljer tavlor. Butiken Mynewart.se säljer både större och mindre
tavlor och med alla slags olika motiv man kan tänka sig. Hur kopplas detta ihop med bilkörningen,
kan man undra. Och det kommer vi till alldeles strax.

Så summa summarum är att skillnaden på vilka tavlor man kan köpa i en fysisk butik, som säljer
tavlor, är inte särskilt stor jämfört med vilka man kan hitta i e-butikerna på nätet. Man kan således
konstatera att när det kommer till tavlor kan man hitta lika stora möjligheter på internet som i
fysiska butiker. Och detta gör sig gällande i många branscher och med många produkter. Det vill
säga att det inte enbart är bankärenden som utförs digitalt utan långt fler saker sköts över internet.

Men vad är det digitaliseringen gör för oss människor?
Att vi i allt större utsträckning handlar på internet gör oss mobila utan att vi behöver förflytta oss
fysiskt. Vi kan handla saker i en nätbutik som ligger flera mil bort och till och med i andra länder.
Med ett enkelt klick kan en vara skickas hem till dig utan att du ens har behövt att resa dig från din
stol. Det gör självklart att för varje vara som inhandlas över internet sparas en resa. Den resa
konsumenten gör från sitt hem till den fysiska butiken.

I större städer finns det självklart butiker som ligger nära och kortare avstånd gör att man kan
promenera och cykla till närbutiker, men så snart man kommer utanför de allra största städerna så
börjar, även de mest basala inköpen, med en bilresa, en bilresa som försvinner i samband med ett
köp över internet.

Sänd till en kollega

0.062