23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Viseo analyserar konsumentbeteenden

Det Stockholmsbaserade företaget Viseo arbetar med marknadsföring och konverteringsoptimering av hemsidor.

En del av deras arbete går ut på att analysera konsumentbeteenden samt psykologi för att förstå hur människor använder webbsidor och hur de påverkas av olika designval.

I takt med att digitaliseringen i världen går framåt ökar intresset för hur konsumenter agerar i digitala miljöer. Personer och företag som äger webbsidor kan själva använda analysverktyg eller anlita experter för att se hur besökare interagerar med deras sidor. Analyserna gör det möjligt att peka ut var på sidan en besökare rör sig naturligt, var de faller bort eller lämnar sidan och vad som fick besökaren att komma till sidan från första början.

När Viseo arbetar med konverteringsoptimering analyserar de vad som kan optimeras på sidan för att besökaren ska göra det som ägaren till webbsidan önskar. Om målet är att besökaren ska genomföra ett köp eller kontakta någon men faller bort innan det sker, analyseras det varför det händer. Det kan till exempel bero på att det inte finns tillräckligt starka uppmaningar (Call to Action) som uppmuntrar besökaren att klicka vidare.

A/B-tester och besökare
För SEO- och marknadsföringsbyråer går även konverteringsoptimering och A/B tester hand i hand. A/B-tester innebär att man provar två olika versioner av en aktuell undersida för att se vilken version som konverterar bäst. Samma mängd besökare skickas till sidorna och sedan jämförs resultaten. Människor beter sig inte alltid som man förväntar sig och därför är det här ett säkrare sätt att kontrollera vad som faktiskt fungerar.

Ett sätt att få in besökare på är genom att bygga länkar som leder till att sidan rankar högre i sökmotorerna. Ett exempel är hur Viseo använder sig av sitt underföretag mrauthority.io för att placera länkar på relevanta sidor, både för att justera sökmotorernas rankning och för att locka in rätt besökare. En länk kan placeras på en sida där det finns besökare med intresseområden som matchar ämnena på sidan som det länkas till. När en person som surfar på nätet kommer in på en sida naturligt kan det leda till att personen stannar längre och går igenom konsumentresan från början till slut.

Medvetna och undermedvetna faktorer
Konsumentens köpbeslut styrs av både medvetna och undermedvetna faktorer. Sociala, personliga och kulturella faktorer är medvetna. Psykologi, människans uppfattningsförmåga och informationsbearbetning är omedvetna faktorer. När marknadsförare som Viseo påverkar konsumenter att göra köptransaktioner sker det genom en god förståelse för de bakomliggande orsakerna till köpbeteendet. Det gäller att kunna förutspå hur konsumenter kommer att agera på webbsidan för att kunna påverka processen. När en förståelse för konsumentbeteendet finns på plats kan webbsidor optimeras för att ge besökaren en intressant upplevelse och webbsideägaren ett bra resultat.

 

Sänd till en kollega

0.047