23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Nischad e-handel

E-handeln har vuxit enormt snabbt under de senaste årtiondena.

De branscher som först kom att omfattas av e-handeln var de branscher med produkter som var relativt dyra, såldes med höga marginaler och lätt kunde transporteras. Därefter expanderade e-handeln till bransch efter bransch, de senaste åren har konfektionsindustrin varit utsatt för press och det finns mycket som tyder på att tidigare tjänster, som till exempel tjänster från vårdcentraler, också kommer att bli mer dominerade av e-handel.

För konsumenten har e-handeln varit en riktig fullträff. Priserna har sjunkit, fler och fler varor har blivit tillgängliga och frakterna har blivit allt snabbare, och priserna på varor och frakter fortsätter att sjunka.

Nya marknader
Trots att e-handeln redan är så stor så fortsätter den att växa. Ett fenomen som är intressant på marknaden är de extremt nischade e-handlarna. Det kan till exempel vara reservdelar till speciella produkter, det kan vara små och dyra produkter som till exempel batterier, som hos Batterionline.se och många andra nischprodukter.

Andra nya marknader som e-handeln kan väntas ta över marknaderna för resursallokering. Vi har redan kända företag som Booking, AirBnB, Uber med flera som säljer tillgång till resurser som inte utnyttjas fullt ut. Vi kan anta att denna handel kommer att öka snabbt när infrastruktur för att delning av billigare produkter som var man äger byggs upp och ut. Det kan till exempel vara verktyg, kameror, möbler, kläder med mera som en person äger men inte använder så ofta.

Fördelar för konsumenten med nischad e-handel
Det finns en stor mängd fördelar för konsumenten med nischad e-handel. Tillgången till nischade produkter och tjänster är en fördel, konkurrenskraftiga priser på dessa produkter och tjänster är en annan möjligheterna till att lämna tillbaka eller byta de produkter som inte används längre, med en prisreduktion, är ännu en.

Det är bara uppfinningsrikedomen som sätter gränserna för hur långt det kan gå.

Lär dig med om e-handel
E-handel är ett mycket intressant fenomen och det är en mycket fascinerande historia som tar sin början kort efter att internet började sprida sig ut i hushållen i mitten av 90-talet.

De som var först ut att bedriva kommersiell verksamhet på internet var mediebolag och banker. Genom att göra detta förändrade de sina branscher i grunden och för framförallt mediebolagen blev internet en mycket kostsam affär eftersom annonsmarknaden successivt kom att tas över av sökmotorer och sociala medier, till idag alltså för vem vet vad som händer härnäst.

Men redan i slutet av 90-talet rådde det full e-handelsfeber i Sverige. Miljarder kronor investerades i e-handelsbolag men marknaden var inte redo. Konsumenterna var skeptiska till att betala online och hushållen hade ännu inte internet med den bandbredd som krävdes för att de skulle kunna ladda ned de sajter som e-handelsbolagen hade.

Först i mitten av det första årtiondet började e-handeln ta fart på allvar och då med en kraft som få personer kunnat ana när internet kom in i var mans hem. Det enda vi kan säga med säkerhet är att e-handeln i grunden förändrat samhället.

Sänd till en kollega

0.003