Kosttillskottbolag: ”2022 ett otillfredsställande år"
New Nordic Healthbrand, som utvecklar och marknadsför kosttillskott och naturläkemedel hade en nettoomsättning på 112 miljoner kronor under fjärde kvartalet 2022, en minskning med 11,3 procent i lokala valutor och 5 procent totalt jämfört med motsvarande period i fjol. Bruttomarginalen uppgick till 62,5 procent (64,9) och ebitda-resultatet låg på -6,0 miljoner kronor (-4,0).
– 2022 har varit ett otillfredsställande år med många utmaningar och höga kostnader av extraordinär karaktär. Omsättningen har minskat med 5 procent och vi gick ut med en förlust för året, kommenterar vd Karl Kristian Bergman Jensen som vidare skriver att bolaget för 2023 planerar både tillväxt och vinst på koncernnivå.
Vd:n skriver vidare att bolaget förväntar sig tillväxt i försäljning och positivt resultat i USA igen 2023 och New Nordic Healthbrand "ser en stor potential i USA på lång sikt".