Aller Media: ”Redo för nya uppköp inom e-handel”
– Vi vill erbjuda produkter och tjänster som vi vet att vår målgrupp älskar. Där kommer e-handeln in i bilden, säger Lotta Cederbom, vd för svenska Aller Media-koncernen.
Kvinnan först, så lyder Aller Medias nya strategi, ”både inom och bortom media”. Bortom media syftar på bolagets relativt nya satsning på e-handel.
Sedan 2019 är den traditionella tidningsaffären breddad med e-handel. Då förvärvades nätpysselbutiken Skapamer. Två år senare utökades e-handelsportföljen med My Perfect Day, specialist på dekorationer och tillbehör till fest. Fjolåret var dock utmanande för e-handeln. Med förluster för båda bolagen och en kraftigt minskad omsättning jämfört med föregående år.
Under det brutna räkenskapsåret 2021/22 omsatte Skapamer 87,3 miljoner kronor. Resultatet landade på minus 18,2 kronor. My Perfect Day omsatte 21,8 miljoner kronor, med ett resultat på minus 2,1.
Lotta Cederbom betecknar fjolåret som ett investeringsår.
– När vi förvärvade Skapamer växte bolaget betydligt snabbare än planerat. Pandemin medförde att det pysslades och skapades mer än någonsin tidigare. Under 2022 investerade vi för att komma i kapp växtvärken. Framför allt i ny teknik och spetskompetens. Sajten har uppdaterats och kundanpassats, och ett nytt grafiskt uttryck tagits fram.
Uppköpet av My Perfect Day sammanföll med pandemin. I stort sett över en natt var butikens utbud av festrelaterade produkter inte längre aktuella.
– Vi fick snabbt ställa om sortimentet efter marknaden. Vi hittade en nisch inom pyssel, framför allt för barn. Men också inom bakning och produkter till barnrummet. Det gällde att vara snabbfotad.
Efter tunga investeringar är Aller Media ”redo att ta sig an fler e-handelsbolag”.
– Nu är vi väl rustade för framtiden. Vi vill hitta bolag som har produkter och tjänster som, precis som vi, vill ge Sveriges kvinnor ett rikare liv.
Strategin är att köpa upp befintliga e-handelsbolag.
– Vi gjorde ett kort försök att bygga upp tidningen Allas e-shop 2018. Men insåg ganska snabbt att det inte fungerade. Vi var inte rätt rustade. Vi behövde förvärva och köpa in kompetens och erfarenhet inom e-handel, säger Lotta Cederbom.
Lotta Cederbom och hennes ”strategigäng” är på jakt efter nya bolag som matchar förlaget inom områdena hälsa, mat, ekonomi, skönhet och mode, inredning och trädgård, samt nöje.
– Vi träffar nya bolag löpande i stort sett varje dag. Som delar vår målgrupp, våra värderingar och hur vi vill jobba framåt.
Vid ett förvärv ska det finnas en tydlig koppling till förlagets intresseområden för att utnyttja kraften i mediehuset.
– Pyssel är ett av våra största sälj- och innehållsstrategier för våra veckotidningar. Allers, Året Runt, Allas och Hemmets Veckotidning kommunicerar med 2,2 miljoner kvinnor varje vecka där pyssel är jätteintressant för målgruppen. Här gör vi många samarbeten, redaktionellt och kommersiellt för att stärka varandra.
– My Perfect Day ligger i linje med bland annat Femina och Elle Mat och Vin. Och flera av våra influensers är i rätt ålder för bröllop, dop och så vidare. Det finns otroligt många synergier.
Mycket tyder på att Aller Medias nästa förvärv blir inom området hälsa.
– Här har vi lagt mycket tid och kraft och träffat otroligt många spännande bolag. Det finns så mycket mer att utveckla kring hälsa och kvinnor. Just nu pratar vi mycket om klimakteriet och hormoner. Här kan vi bidra med kunskap och innehåll.
Under 2022 omsatte Aller Media 1,8 miljarder kronor. E-handeln stod för 115 miljoner kronor av omsättningen.
Kommer e-handeln att bli en betydande del av koncernens omsättning i framtiden?
– Absolut. Vi vill växa, men framför allt vill vi vara långsiktiga och göra en hållbar och lönsam affär.
Vilka utmaningar ser du med e-handeln?
– Konjunkturen och den omvärld som vi lever i är självklart svår och påverkar oss.
Hur ser ni på konkurrensen inom era segment?
– Det är klart att det finns konkurrenter. Men vi väljer att fokusera på vår strategi och vår målgrupp.