Mediamarkt försvinner från Sverige – varuhusen tas över av Power
Den norska elektronikkedjan Power har länge försökt att köpa Mediamarkts varuhus i Sverige. Nu är affären i hamn. Power Sweden, ett helägt dotterbolag till Power, förvärvar 100 procent av Mediamarkt Sverige och tar därmed över den tyska kedjans 29 varuhus i Sverige.
– Detta är ett viktigt och riktigt grepp för både Power och Mediamarkt i Sverige. Vi kompletterar varandra på flera områden och båda parter har kompetens och marknadsinsikt som kan bidra till att öka värdet i bolaget på kort och lång rikt. Vi anser att detta är en väldigt bra lösning för bolaget, leverantörerna, medarbetarna och kundera, säger Powers koncernchef Ronny Blomseth.
I april 2017 lanserade Power sin svenska sajt, nästan fem år efter att bolagets ägare efter en konkurs tvingats ge upp den svenska hemelektronikmarknaden under namnet Expert. Planen var redan då att ta sig tillbaka till den svenska marknaden genom att ta över redan existerande butiker från krisande Mediamarkt.
– Sammanslagningen med Mediamarkt Sverige och förvärvet av de lokala butikerna är det perfekta tillfället för Power att gå in på den svenska marknaden även inom stationära produkter och att komplettera och utöka den befintliga onlineverksamheten med en stark stationär närvaro, säger Ronny Blomseth.
Power har i dag näthandel samt fysiska varuhus i Norge, Finland och Danmark. Med de 29 svenska Mediemarkt-varuhusen inräknade kommer elektronikkedjan att bestå av 269 varuhus.
Power Group hade under räkenskapsåret 2021 en omsättning på cirka 1,5 miljarder euro och omkring 4 700 anställda, vilket placerar företaget på andra plats på den norska marknaden efter Elgigantens ägare Elkjøp Nordic. Power Swedens onlineverksamhet hade en omsättning på cirka 20 miljoner euro under samma period.
De största ägarna är XXL:s grundare Øivind Tidemandsen genom Dolphin Invest och Wilhelmsen-familjen genom investeringsbolaget Awilhelmsen Capital.
Tyska Mediamarkt Saturn, dotterbolag till Ceconomy, kommer som en del av affären att äga 20 procent av Power Sverige.
Mediamarkt har cirka 1 300 anställda i Sverige och omsatte förra året 5,3 miljarder kronor. Kedjans varuhus ska under 2023 profileras om och ingå i Power International AS.
– Tack vare starkt engagemang i vårt lokala team har vår verksamhet i Sverige utvecklats väl de senaste åren. Nu öppnar vi för ett nytt kapitel och vi är glada att vi hittat en lösning med Power, som vi menar kommer att bidra till tillväxt och lönsamhet för Mediamarkt Sveriges anställda och kunder. Båda bolagen delar samma ambition; att ge våra kunder en attraktiv köpupplevelse på tvärs genom alla kanaler, säger Karsten Wildberger, koncernchef i Mediamarkt Saturn och Ceconomy.
Transaktionen är beroende av konkurrensmyndigheternas godkännande och förväntas ske under sommaren 2023.