Nytt svenskt inredningsmärke lanseras på nätet
– Vi vill erbjuda kunden produkter som är av hög kvalitet både i fråga om beständighet och design. Vi satsar på varaktiga och tidlösa föremål, men låter oss inspireras fritt av kreativa uttryck i form av konst, arkitektur och high fashion, säger Karin Westas Norlander, vd och medgrundare på Tinted.
Tinted fokuserar på kvalitativa mattor och textilier till den svenska marknaden initialt. Inom kort är planen att utöka sortimentet och expandera till fler marknader.
Karin Westas Norlander har en lång karriär på Gina Tricot bakom sig. Senast arbetade hon som marknads- och varumärkeschef på klädkedjan. Även Monika Mellin, medgrundare och kreativ chef på Tinted, kommer från Gina Tricot. Under 14 år hade hon titeln designchef.
– Både Monika och jag har varit med om både uppgång och nedgång. Det kräver nytänkande kring processer, system och affärsmetodik – att se potential där den inte är uppenbar och att klokt nyttja resurser. Vi upplever att det finns möjligheter med att starta något nytt i lågkonjunktur så länge man är säker på det man gör. Skapa en stark och stabil affärsplan och budget, säger Karin Westas Norlander.
Utöver Karin Westas Norlander och Monika Mellin har en varumärkeschef och ett lokalt team i Indien, med experter på produktion, produktutveckling och logistik, tillsatts.
Varumärket lanseras den 15 mars via egen sajt. I framtiden finns det planer på externa återförsäljare.