Därför är Kicks en tillväxtraket
De investeringar som gjorts för att stärka Kicks omnikanalerbjudande har gett resultat. För andra året i rad växer Kicks med närmare 10 procent. Omsättningen på 4 miljarder är rekordhög. Bolaget gör sitt bästa resultat sedan 2016. Därtill har kundklubben nått över tre miljoner medlemmar. Det berättar preliminära siffror för 2022.
– Det visar att våra investeringar i både digitala och fysiska kanaler för en mer enhetlig, personlig och inspirerande köpupplevelse fortsätter att ge resultat, satsningar som också går helt i linje med bolagets omnikanalsstrategi för en sömlös kundresa, säger Freddy Sobin, vd på Kicks Group.
Under fjolåret introducerade bolaget bland annat digitala verktyg för AI-drivenhudvårdsanalys och makeuprekommendationer. Click express såg dagens ljus, där online-shopping kombineras med expressleverans och upplevelsen av ett butiksbesök. Skönhetsbehandlingar i butik var också en nyhet för 2022. Så här långt erbjuder 90 butiker i Norden Treat by Kicks.
Även 2023 ser ut att bli ett händelserikt år för bolaget. Året inleddes med en fusion mellan Kicks och Skincity. Därmed läggs grunden för Kicks Group som från och med februari leds av Hanna Graflund Sleyman. Hon ersätter Freddy Sobin som tillträder som vd för XXL under våren.