Svenskt tech-bolag sålt till Kina
Det var i november 2021 som börsnoterade MBRS Group, tidigare We Are Spin Dye, köpte upp modemärkena Odd Molly och Hunky Dory, samt Best of Brands, där även Campadre och Members ingick. Sedan följde ett år av avyttringar. Nu säljer koncernen modetech-bolaget We Are Spin Dye och kvar i varumärkesportföljen finns endast Odd Molly som befinner sig i rekonstruktion.
We Are Spin Dyes affärsidé är att erbjuda en hållbar och resurssnål standard för färgning av syntetiska textilier. Bolaget har samarbetat med globala modeaktörer som till exempel H&M och Hugo Boss.
– Vi kan bara konstatera att de senaste två årens turbulens på marknaderna har inneburit att bolagets kunder varit tvingade att nedprioritera hållbarhet, vilket resulterat i att de samarbeten bolaget inlett inte burit den frukt vi hoppats på, säger MBRS Groups vd Andreas Andrén, i ett pressmeddelande.
Köparen, Agenture Apparel är baserad i Hongkong och en mångårig leverantör till We Are Spin Dye. MBRS Group bedömer att Agenture Apparel med dess geografiska läge och position i försörjningskedjan har möjlighet att fortsätta utveckla We Are Spin Dye till lönsamhet.
MBRS Group skriver vidare i pressmeddelandet att avyttringen av We Are Spin Dye inte kommer att påverka koncernens finansiella ställning i någon större utsträckning, då bolagets storlek i förhållande till koncernen inte är signifikant.