Tillväxt 2023 men det är dagligvaruhandeln som är motorn
Effekterna av pandemin, Rysslands krig i Ukraina och vinter på norra halvklotet med skenande energipriser.
HUI:s prognos för detaljhandelns utveckling 2023 och 2024 är en mörk återspegling av problemen i omvärlden.
Prognosen för innevarande verksamhetsår 2022 står fast med en tillväxt i försäljningsutvecklingen på +4,5 procent.
För nästa år 2023 sänks prognosen från +3 procent till + procent.
2024 blir ett fortsatt kämpigt år med en tillväxt på 0,5 procent.
– Tillväxten är inledningsvis driven av prisökningar i dagligvaruhandeln. Exkluderar vi den delen blir prognosen negativ. I ett historiskt perspektiv får vi gå tillbaka till 1994 för att hitta en jämförbar situation för sällanköpshandeln som har det tuffast. Att sälja mindre men till mer pengar utan att det genererar mer vinst för att det har blivit dyrare att driva verksamheter är ingen hållbar situation, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research och påtalar att sällanköpshandeln står inför ett dilemma vad gäller prisökningar.
– De har avvaktat med prisökningar eftersom det finns en risk för att kunderna handlar mindre då. Vi kan därför till och med få se prissänkningar i den nischen på sikt.
Även Emma Hernell, vd på HUI Research, varnar för att sällanköpshandeln befinner sig i ett fortsatt ansträngt läge.
– Hushållens avvaktande inställning till konsumtion blir som mest påtaglig nu under de kommande månaderna. Försäljningsutvecklingen förväntas minska mest i kapitalintensiva branscher kopplade till hemmet där räntehöjningar får störst effekt på konsumtionen, exempelvis byggvaruhandeln, möbel- och heminredningshandeln och elektronikhandeln. För handeln gäller det att följa konsumenten och marknadsutvecklingen noga, säger Emma Hernell.
För svensk ekonomi som helhet justeras BNP-prognosen för innevarande år svagt uppåt. Prognosen för 2023 revideras ned till -0,5 procent till följd av minskad investeringstakt i ekonomin och en avkyld hushållskonsumtion.