Kvinnliga detaljhandlare i fokus i ny forskning
Projektet leds av Lucia Naldi, professor i företagsekonomi tillsammans med Helena Nilsson, universitetslektor i nationalekonomi och Magdalena Markowska, universitetslektor i företagsekonomi.
Enligt forskarna finns det en paradox som begränsar detaljhandelns tillväxt i Sverige och världen över. Medan mer än hälften av de nya företagen inom detaljhandeln startas av kvinnor, tenderar dessa företag att vara mindre och växa i lägre grad än de som startas av män.
För att kunna genomlysa problemet fokuserar projektet på följande basfrågor:
• Varför väljer kvinnor att starta detaljhandelsföretag och hur påverkar detta beslut deras familjesituation?
• Vad kännetecknar de detaljhandelsföretag som startas och drivs av kvinnor när det gäller plats, storlek och tillväxtutsikter?
• Vilka distributionskanaler (online, fysisk butik eller kombinationer av de två) väljer kvinnliga företagare och vad blir tillväxtkonsekvenserna av dessa val?
– Projektet är relevant eftersom det kommer att belysa några av de hinder som ligger bakom den låga tillväxten av kvinnoledda företag inom detaljhandeln. Det kommer samtidigt att ge praktiska insikter i hur vissa kvinnliga entreprenörer kan vara innovativa och frodas i den här branschen, säger Lucia Naldi.
Forskningsprojektet spänner över tre år och genomförs med anslag från Hakon Swensons stiftelse.