E-handeln stabiliseras – så här gick delbranscherna
– Den minskade nätförsäljningen ska ses i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin, säger Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.
De största tappen märks i barn- och leksakshandeln, hemelektronik, dagligvaruhandeln samt böcker och media. Apotekshandeln utgör ett stort undantag med en tillväxt på 9 procent under kvartalet.
Prognosen för julhandeln är också försiktig. Postnord tror att svenskarna kommer att e-handla mat och klappar för 8,4 miljarder kronor i år viket ligger i paritet med resultatet 2019, strax före pandemin.
Andelen konsumenter som tänker köpa julklappar på nätet uppges dock minska något, från 63 till 61 procent i jämförelse med förra året. Dessutom minskar konsumenternas snittbudget för julklappar med drygt 100 kronor till 2 380 kronor per person.
Så här gick det för delbranscherna under kvartal tre:
• Apoteksvaror 9 %
• Kläder & skor 1%
• Byggvaror 0 %
• Sport & fritid -1 %
• Möbler & heminredning -3 %
• Böcker & media - 9%
• Dagligvaror -9 %
• Hemelektronik -10%
• Barnartiklar & leksaker -27 %
Källa: Postnord E-barometern, Q3 2022