Alibaba vill inte avslöja försäljningen
E-handelsjätten Alibaba släpper ett helt batteri av uppgifter om försäljningen på Singles Day den 11 november. Men det är första gången som de inte avslöjar försäljningsresultatet.
Det har bland annat uppmärksammats av Nasdaq som noterar att det enda uttalandet Alibaba gjort är att ”försäljningen legat i linje med fjolårets resultat.”
Då uppgick försäljningen till 540,3 miljarder renminbi, det vill säga cirka 794,2 miljarder svenska kronor.
Bland de uppgifter som e-handelsgiganten gärna delar med sig av är istället följande:
• 300 miljoner konsumenter deltog i livestreaming på Taobao Live.
•122 miljoner paket levererades av det kinesiska logistikföretaget Cainao och ytterligare 2 miljoner paket levererades av den förarlösa leveransroboten Xiaomanlv.
• Mer än 1,63 miljoner av de produkter som visades på Tmall var märkta som miljövänliga och med låga koldioxidutsläpp.