23948sdkhjf

Synsam behåller målet om 90 nya butiker

Men optikerkedjan inleder samtidigt ett program för att möta den tuffare omvärlden.

Synsam släpper nu sin kvartalsrapport med ökad nettoomsättning på 12,2 procent till 1 319 miljoner kronor.  Rörelseresultat, mätt i ebita, sjönk dock och landade på169 miljoner kronor att jämföra med 206 miljoner under motsvarande period ifjol.

Koncernen rapporterar om att konkurrensen i Norden är fortsatt stark och kampanjdriven men att utvecklingen i Finland är särskilt god.

Bra går Synsams nya butikskedja Synsam Recycling Outlet även om nyetableringarna tynger resultatet initialt. Sedan 2020 har koncernen etablerat 20 outlet-butiker på fyra marknader, varav 11 stycken under 2022.

– Synsams målsättning att under 2021-2023 öppna 90 nya egna butiker ligger fast och bedömningen är att 11-14 butiker kommer att öppna i det fjärde kvartalet 2022. Med det goda gensvar som vi har fått på Synsam Recycling Outlet och Megastores och generellt på etableringar i Finland utvärderar vi ytterligare etableringar efter 2023, där vi i analysen också tar hänsyn till rådande marknadsläge, säger vd och koncernchef Håkan Lundstedt.

Men även om bolaget tar marknadsandelar i Norden, så märker även Synsam av de tuffare tiderna.

"Vi lever i en utmanande omvärld som är mer turbulent än tidigare. Vår satsning på framtida tillväxt står kvar, men vi har inlett program för att möta denna tuffare omvärld. Vi utgår ifrån att denna svaga marknad och osäkerhet kommer att bestå i ett antal kvartal in i 2023", skriver Håkan Lundstedt i delårsrapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078