Ökad emv-försäljning för Kjell & Company
Kjell & Companys försäljning av egna varumärken (EMV) har ökat i takt med att det ekonomiska läget påverkat kundernas beteende.
”Under kvartalet har vi kunnat se att makroläget fått fäste hos konsumenten och påverkat köpmönstren. Liksom under tidigare perioder med lägre konsumentförtroende hjälper vårt starka erbjudande av produkter under egna varumärken oss att vara fortsatt relevanta för våra kunder”skriver vd Andreas Rylander i delårsrapporten.
Kjell & Companys sortiment med egna varumärken, som har lägre snittpris men högre bruttomarginal, har enligt vd:n växt starkt
”Våra egna varumärken utsätts dessutom för en lägre grad av prisjämförelser, vilket har hjälpt oss att anpassa våra priser till den kraftigt försvagade svenska valutan. Mixförändringen från externa till egna varumärken har i kvartalet påverkat försäljningsutvecklingen genom lägre snittköp, men har samtidigt stärkt vår bruttomarginal”, skriver Andreas Rylander.
Bruttomarginalen i kvartalet steg till 43,4 procent (42,5) och förutom en högre andel egna varumärken stärktes marginalen av en enligt bolaget framgångsrik priskompensation för ökande inpriser.
Andreas Rylander konstaterar vidare att fraktkostnaderna från Asien nu har närmat sig mer normala prisnivåer och att tillgången på bolagets produkter hos leverantörer och tillverkare är god.