Svensk Handel: ”Lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad”
Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 0,2 procent i oktober jämfört med motsvarande månad föregående år. Skohandeln fick däremot se ett tapp på -5,8 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel.
– Månadens siffror är oroväckande svaga. Effekterna av inflation och höga räntor gör att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Det slår hårt mot en redan hårt prövad modehandel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar, och tillägger att försäljningen även påverkades av att oktober var varmare än normalt.
Den stundande kampanjintensiva Black Week och julhandeln kommer bli avgörande för modehandelns försäljning, menar Svensk Handel.
– Black Friday och julhandeln brukar ge modehandeln en välbehövlig skjuts försäljningsmässigt. Vi hoppas att så även blir fallet i år. Med en långdragen pandemi bakom oss, och allt tuffare ekonomiska tider att vänta, blir en lyckad julhandel avgörande för många butikers överlevnad, säger hon.
Butiker och e-handel | Oktober 2022-2021 | Oktober 2022 - 2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat 2022/2019 | |
Kläder | 0,2% |
0,0 | 14,6% | 3,1% | |
Skor | -5,8% | -18,6% | 9,6% | -19,1% |
Källa: Svensk Handel