Ökad försäljning för Boozt
E-handelsbolaget Boozt ökade sin försäljning med nästan 8 procent under tredje kvartalet, juli till september. Omsättningen uppgick till 1 328 miljoner kronor, vilket är cirka 100 miljoner kronor mer än motsvarande period i fjol. Det justerade rörelseresultatet uppgick till 25,5 miljoner kronor, vilket är i nivå med fjolåret.
Omsättningen från januari till september uppgick till 4 305 miljoner kronor, vilket är en ökning med nästan 12 procent jämfört med 3 846 miljoner under motsvarande period 2021. Det justerade rörelseresultatet var något lägre än fjolåret och uppgick 115 miljoner jämfört med 193 miljoner.
Boozt har skrivit ner prognosen för helåret. Från en nettoomsättningstillväxt på 20-25 procent till mellan 10-15 procent.
– Det nordiska varuhuset står starkt. Vi fortsätter att förbättra grunden för vår verksamhet på lång sikt med ett genomsnittligt ordervärde som når nya höjder i takt med att kunderna i allt större utsträckning handlar inom alla våra kategorier. På kort sikt fortsätter vi att leverera lönsam tillväxt samtidigt som vi tar marknadsandelar i ökad takt. Med en stark balansräkning och sund lagerposition kan vi vara opportunistiska för ytterligare organiska tillväxtmöjligheter, säger bolagets vd och medgrundare Hermann Haraldsson.