Amazon fyller två år i Sverige – soppåsar en storsäljare
Det var med buller och bång som Amazon etablerade sig i Sverige 2020 och inför tvåårsjubileumet summerar bolaget hur det gått sedan starten.
Intresset bland konsumenter och anslutna handlare uppges ha ökat starkt. Vid lanseringen fick de svenska kunderna tillgång till drygt 150 miljoner olika produkter att jämföra med 400 miljoner idag.
Antalet anslutna svenska säljare är nu uppe i 1 000 vilket är en ökning med cirka 40 procent jämfört med föregående år, enligt Amazon.
Under 2022 har e-handelsjätten sålt mer än fyra miljoner varor från svenska små- och medelstora företag.
Den sammanlagda försäljningen utanför Sverige har hittills uppgått till över en miljard kronor.
– Att stötta såväl svenska företag som entreprenörer är en grundläggande del av vårt arbete, särskilt eftersom en investering i att stötta svenska små och medelstora företag också innebär en investering i lokalsamhället. Svenska varumärken är också populära internationellt, och jag är verkligen glad över att se så starka exportsiffror från våra svenska säljare”, säger Gulfem Toygar, Sverigechef på Amazon.se.
Amazon har naturligtvis också uppmärksammat svenskarnas shoppingvanor. Utmärkande drag uppges vara att svenskar gärna planerar i förväg för att hitta bra erbjudanden och spara pengar på presentköp.
Bästsäljare sedan starten är – lite överraskande – soppåsar, ersättningsblad för rakapparater, Playstation 5 och Apple airpods.