23948sdkhjf

Omsättning och resultat faller för XXL

Arbete pågår med att ”optimera butiksportföljen”, skriver XXL i kvartalsrapporten.

Den norska sportvaruhuskedjan XXL redovisar fortsatt fall i omsättning, med negativ påverkan från ett historiskt lågt konsumentförtroende och kunder vars efterfrågan mättats under pandemins rusning efter friluftsutrustning, framgår av delårsrapporten för det tredje kvartalet.

XXL:s ebitda kom in på 186 miljoner norska kronor (336) efter en omsättning om 2,3 miljarder norska kronor (2,7). Rörelseresultatet sjönk till 38 miljoner kronor (132).

En generellt reducerad efterfrågan på sportutrustning har också bidragit till att sänka omsättningen, vid sidan av det svaga konsumentförtroendet.

”Under rådande förhållanden har XXL prioriterat sträng likviditetsdisciplin med fokus på försäljning och lager framför bruttomarginal. Normalt är juli en av de bästa försäljningsperioderna för året men denna gång blev försäljningen också påverkad av ökad efterfrågan på resor och tjänster efter pandemin”, skriver bolaget.

För närvarande implementeras flera initiativ och projekt för att förbättra lönsamheten och effektiviteten för att nå de långsiktiga målsättningarna för bruttomarginal, investeringar och ebitda.

Arbete pågår med att ”optimera butiksportföljen”, skriver XXL. Bland annat har flera butiker i Sverige stängts och utöver detta minskas personalen i landets varuhus.

XXL uppger sig också stå ”i konstruktiv dialog” med banker kring låneavtal.

”På grund av den pågående oron i marknaden och nuvarande resultatutveckling som påverkats av ett lägre konsumentförtroende och en försvagad efterfrågan har XXL konstruktiv dialog med bankkonsortiet”, skriver bolaget.

XXL:s aktie återhämtade sig och handlades upp med 3 procent på torsdagen efter att ha öppnat kraftigt ned på Oslobörsen.

Läs mer om: XXL
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093