Bubbleroom sänker kostnader för att rädda resultatet
Nettoomsättningen på 91,5 miljoner är en ökning på 1,7 procent jämfört med samma period ifjol, ett resultat som till viss del oroar Bubbleroom.
– Vår uppfattning är att den totala handeln inom kläder och skor har minskat i Norden under det tredje kvartalet. Rådande omständigheter, med hög marknadsoro och inflation har givit hushållen allt mindre konsumtionsutrymme, säger vd Ville Kangasmuukko Nordström och understryker att utvecklingen dock varit förväntad.
Till viss del uppges resultatet ha påverkats av engångskostnader för flytt och idriftsättning av ett nytt kontor, studio och automatiserat robotlager i Viared, Borås.
– På grund av lagerflytten har vi valt att vara något restriktiva med priserbjudanden respektive kampanjer för att kunna säkerställa en säker och smidig flytt, säger Ville Kangasmuukko Nordström vidare.
Lagerflytten har även senarelagt lanseringen på Zalando där Bubbleroom nu öppnat två nya marknader, Frankrike och Belgien. Totalt har företaget sex öppna marknader på Zalando och det finns planer på att öppna ytterligare fyra nya marknader innan året är slut.
– Nu fokuserar vi nu på att sänka våra kostnader för att stärka vår lönsamhet. Vår framgångsrika driftstart av vårt nya robotlager är en central komponent i detta, men vi har därutöver adderat åtgärder för att proaktivt sänka vår kostnadsbas. Vi arbetar även med en aktiv prisstyrning av våra egendesignade varor, vilket ger oss goda möjligheter att försvara vår höga bruttomarginal, förklarar Ville Kangasmuukko Nordström.