23948sdkhjf

Ikeas nya citykoncept besökssuccé

En miljon besök på knappt fyra månader. Ikeas första cityvaruhus i Gallerian i Stockholm är kvitto på att centrumsatsningarna är rätt, tycker möbeljätten.

Den 30 juni i år öppnade Ikea det nya 8 000 kvadratmeter stora cityvaruhuset på fyra våningsplan i Gallerian.

Redan under den första veckan, i början av industrisemestern, noterades 100 000 besök. Knappt fyra månader senare, den 19 oktober, har varuhuset haft en miljon besök, enligt Ikea. Det är i snitt 9 500 besök om dagen.

– Vi är så glada över det fantastiska mottagandet vi fått från stockholmarna. Vi har gått mot strömmen och öppnat upp mitt i city och kunderna har visat att de verkligen vill ha oss där, säger Jenny Vasquez Ling, varuhuschef Ikea City.  

Till det centrala läget kommer kunder både före arbetet, på lunchen och efter arbetet. Butiken har också visat sig attrahera en yngre målgrupp. 

– Många studenter kommer hit och äter, pluggar och handlar. Det är en viktig målgrupp för oss, säger Jenny Vasquez Ling.  

Butikens sortiment omfattar 2 800 produkter och det som kunden inte plockar med sig själv kan beställas och levereras hem, ofta på samma dag. Leveranser inom huvudstaden görs med elfordon.

I varuhuset finns det även en avdelning med secondhand-möbler. Även restaurangkonceptet uppges vara nytt.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062