Lyko: ”Lönsammaste Q3 någonsin”
Det framhåller företaget som redovisar en nettoomsättning på 560 miljoner kronor genom en försäljningstillväxt på 15,4 procent i sin senaste kvartalsrapport.
– Vi lyckas förbättra vår bruttovinstmarginal till 46,2 procent (44,9), till följd av smartare prissättning och utformning av kampanjaktiveringar. Återigen bevisar vi att vi kan driva topline och klara av att balansera både tillväxt och lönsamhet. Vi har uppnått en lönsamhetsnivå som vi successivt ska lyfta ytterligare genom förbättringar i verksamheten, skriver företagets vd Rickard Lyko i en kommentar.
I rapporten framgår att alla marknader levererar stark tillväxt och att Lyko arbetat hårt med att sänka sina marknadsföringskostnader. Företaget har också implementerat ett nytt varumärkeskoncept som skapar ”större emotionell koppling till varumärket.”
På butikssidan har Lyko transformerat butiksnätet och stängt olönsamma enheter som haft för låga flöden av besökare. Arbetet uppges ha gett resultat där butikerna nu bidrar starkt till företagets omnikanalmodell.
Retail uppvisade en försäljningstillväxt på 24,6 procent i kvartalet och uppgår till 14,2 procent av de totala intäkterna i perioden januari till september.