23948sdkhjf

Ökning i både kläd- och skohandeln

Svensk Handel: Det råder inga tvivel om att handlarna går en oviss vinter till mötes.

Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 5,2 procent i september jämfört med motsvarande månad i fjol. Skoförsäljningen ökade med 7,7 procent. Det framgår av Stilindex från Svensk Handel.

Klädhandeln noterar därmed också en starkare månad än under september 2019 med en ökning på 3,0 procent. Skohandeln däremot har långt kvar till att nå septembernivån för tre år sedan. Försäljningen backade med 15,4 procent.

Svensk Handels vd, Sofia Larsen, ser glädjande på septembersiffrorna, men aviserar samtidigt om en svårare tid för modehandeln framöver. Hon syftar både till stigande inflation och räntehöjningar.

– Lönsamheten minskar då inköpspriserna ökar och kunderna håller hårdare i plånboken. Det är svåra utmaningar för en redan hårt prövad bransch, säger Sofia Larsen, i en kommentar.

Även stundande hyreshöjningar oroar Svensk Handels medlemmar.

– Svensk Handel är tydliga med att tillfälliga inflationstoppar inte ska få ligga till grund för en ny hyresbas. Här krävs en generell översyn av hyressättningen, avslutar Sofia Larsen.

Den totala försäljningen från januari till september i år ökade tvåsiffrigt för både kläd- och skohandeln jämfört med motsvarande period i fjol. Ökningen var 16,6 respektive 12,3 procent.

Jämförs siffrorna med försäljningen före pandemin, 2019, ökade klädhandeln med 3,5 procent medan skohandeln backade med 19,2 procent, och är därmed inte på långa vägar ikapp ”normala” försäljningsnivåer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062