Klart med namnet på apoteksjätten
Den nya ledningen menar att det kostnads- och effektmässigt inte är försvarbart att jobba vidare med två varumärken.
– Vi har tittat på tillgängliga data och efter att ha sammanvägt alla parametrar så väljer vi att framåt utgå från Kronans Apotek som varumärke. Det är tydligt starkare av de två, såväl i fysiska butiker som online, säger Tobias Karlsson, marknads- och kommunikationsdirektör.
Affären mellan Apoteksgruppens ägare Euroapotheca och Kronans ägare Oriola stängdes i måndags efter godkännande från Konkurrensverket. Verksamheten ligger nu inom ett gemensamt holdingbolag som ägs till lika delar av Oriola och Euroapotheca.
Den nya apotekskedjan, som alltså antar varumärket Kronans Apotek, omfattar i dagsläget 500 apotek och e-handel. Varumärket räknar med att ha en marknadsandel på 25 procent och blir den tredje största aktören på den svenska apoteksmarknaden.
De sammanslagna bolagen beräknas ha en nettoomsättning på cirka 12 miljarder kronor och en ebitda på cirka 600 miljoner kronor.
Vd för det nya gemensamma bolaget är Erik Sjögren ”som ser fram emot att utmana marknadsledarna.”
– Utöver de synergier som kommer göra oss till en stark aktör, tror jag väldigt mycket på den kraft vi får av att skapa något nytt tillsammans. Hur stor potential vi har väljer vi själva, säger Erik Sjögren som hämtats från Apoteksgruppen.
Förändringsarbetet mot det nya varumärket kommer att ta tid och inledas så fort en plan är satt.
– Nu kan vi inleda arbetet med att skapa ett gemensamt innehåll under ett varumärke. Vi har två fantastiska organisationer med en enorm kompetens och nu ska ett plus ett bli tre, fortsätter Sjögren.
Paulius Mencas, vd för Euroapotheca och styrelseledamot i det nya bolaget, gläds åt att affären nu är helt i hamn.
– Det markerar en viktig milstolpe i denna resa, med den viktiga integrationsfasen framför oss. Detta är också en viktig utveckling för hela Euroapotheca-gruppen, eftersom det är vårt första joint venture-partnerskap. Jag ser detta som en utmärkt möjlighet för oss att växa tillsammans med Oriola, säger Paulius Mencas.
– Sammanslagningen av de två bolagen är logisk för både marknaden och konsumenten. Det nya bolaget blir en stark nummer tre inom apotekssegmentet och kommer att ha många fördelar jämfört med två enskilda aktörer. Jag är glad över att få ha varit med om att arbeta med denna sammanslagning, tillägger Katarina Gabrielson, vd i Oriola och även styrelseledamot i det nya bolaget.