De är bäst på omnikanal
Tävlingen, som arrangerades av konsultföretaget Impact, baseras på undersökningen Omnichannel Index 2022, som tas fram varje år av Impact.
I år granskades 277 nordiska företag på 65 parametrar med målet att skapa en sammanhållen kundupplevelse mellan fysiska butiker och e-handel.
– De bästa svenska företagen i årets undersökning ligger klart före konkurrenterna när det gäller att ge kunderna en sömlös köpupplevelse, oavsett var de befinner sig i omnichannel-flödet. Det kan till exempel handla om AI-drivna produktrekommendationer, att kundservice känner till kundens köphistorik eller en personalisering i realtid av varje digital beröringspunkt, säger Per-Mattias Nordkvist, vd för Impact i Sverige.
Undersökningens parametarar spänner över fem faser i kundresan; awareness, purhase, consideration, in-store och verkstad.
Samtliga företag har besökts av ”mystery shoppers” som delat ut ett samlat betyg på 0–100 poäng.
Här är 10-i topp-listan för Skandinavien:
1. Ikea (SE)
2. Ikea (No)
3. Matas
4. Jysk (Dk)
5. H&M
6. Elkjøp
7. Hunkemöller
8. Kjell & Company
9. Sportmaster
10. Elgiganten
Här är topplistan för Sverige:
1. Ikea
2. H&M
3. Kjell & Company
4. Naturkompaniet
5. Indiska
6. Stadium
7. Elon
8. Jack & Jones
9. Carlings
10. Arken Zoo
11. Åhléns
12. Vero Moda
13. Kronans apotek
14. Elgiganten
15. Jula