23948sdkhjf

Avvecklingen i Ryssland drog ner H&M:s resultat

Ökade kostnader för varuinköp och avvecklingen i Ryssland har påverkat verksamheten märkbart, konstaterar H&M i sin rapport för årets tredje kvartal. Initierar sparpaket som ska leda till årliga besparingar på 2 miljarder kronor.

Med avvecklingskostnader på totalt 2,5 miljarder kronor sjönk koncernens rörelseresultat till 902 miljoner kronor. Det är en markant försämring från fjolårets resultat om 6 272 miljoner kronor.

Samtidigt landade försäljningssiffrorna på 57,5 miljarder kronor. Det är en nedgång med 4 procent i lokala valutor jämfört med samma period och föregående år.

Fram till idag har drygt 30 av 72 butiker i Ryssland stängts permanent och det finns även planer på att avveckla verksamheten i Belarus.

H&M:s vd Helena Helmersson konstaterar att avvecklingen i Ryssland påverkar både försäljningen och lönsamheten negativt.

– Liksom för branschen i övrigt var försäljningen svag på många av våra stora marknader i början av perioden. Försäljningen förbättrades successivt trots värmebölja i flera länder i Europa och vissa kvarstående varuförseningar. Höjda råvaru- och fraktpriser samt en stärkt US-dollar ledde till kraftiga kostnadsökningar för varuinköpen. Vi har valt att inte fullt ut kompensera för de ökade kostnaderna vilket återspeglas i bruttomarginalen. Sammantaget gav dessa faktorer en kraftigt negativ resultatpåverkan i kvartalet, säger Helena Helmersson i en kommentar.

Företaget konstaterar också att försäljningskanalerna integreras allt mer samtidigt som varuförsörjningskedjan fortsätter att digitaliseras.
Samtidigt inleder H&M ett besparingsprogram som ska leda till årliga besparingar på 2 miljarder kronor. Effekten av det bedöms bli synlig under andra halvåret 2023.

Läs mer om: H&M
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.107