Intresset för hudvård i topp
Svenskar har fortfarande ett världsledande intresse för hudvård, visar Yougovs senaste hudvårdsrapport på uppdrag av hudvårdsspecialisten Weleda.
Hela nio av tio personer har köpt en hudvårdsprodukt det senaste året och drygt hälften av det som konsumerats är så kallad ”naturlig hudvård”. ”Att välja hållbart är en fortsatt stark trend”, konstaterar rapporten.
Valet av produkt påverkas i hög grad av tips från vänner och familj medan gruppen 18-29-åringar i hög grad förlitar sig på recensioner på nätet. Det är också den åldersgruppen som har bäst koll på olika produktcertifieringar, gärna med hållbarhetsinriktning.
Utmärkande i rapporten är att intresset för e-handel växer. Drygt 68 procent gör nu minst ett av alla sina köp online.
Signifikativt är ett fortsatt stort inflytande av kändisar och influencers med egna varumärken, både i traditionella och sociala medier.
Apotekskedjor som Apoteket Hjärtat, Apoteket AB, Apotea och Kronans Apotek fortsätter att klättra och dominerar nu den så kallade ”kännedomsligan”.