Aster vill skapa hållbar e-handel – tillsammans
Aster är ett statligt hållbarhetsinitiativ där cirka 70 aktörer är anslutna.
Aster (Alliance for Sustainable E-commerce) startades hösten 2021 och syftet är att skapa förutsättningar för Sverige att bli först i världen med en konkurrenskraftig, effektiv och hållbar e-handel.
Organisationen erbjuder stöd i projektledning och vill också vara en neutral medlare i e-handelsfrågor.
Aster samarbetar med retailers, transportörer, akademi, städer, kommuner och många fler, som kan få stöttning, bland annat hjälp med att söka statliga medel. Inom Alster-teamet finns medarbetare både med forsknings- och projektledarekompetens.
– Vi skapar en hållbar e-handel tillsammans. Det finns inga konkurrenter, bara nytta i att vara del i hur man tar fram bättre lösningar för framtidens e-handel. Ensam är inte stark och alla har sina egna expertområden. Vi vill sänka tröskeln för att arbeta tillsammans för en hållbar e-handel, sa Josephine Darlington, chef för Aster, på scenen under Retaildagen.
Aster finansieras av Vinnova och Energimyndigheten.
Åtta olika delar ingår i arbetet med att skapa en mer hållbar e-handel: Försörjning och logistik, konsumtion och livsstil, förpackningssystem, dynamisk leverans, leveransplatser, samordnad distribution, stadsplanering och returhantering.
– Att förändra e-handeln kräver ett nytt system, nya affärsmodeller och mycket samarbete, säger Josephine Darlington.
Artikeln är en del av vårt tema om Retaildagen.