Budbee och Instabox går samman
Under måndagsmorgonen tillkännagav Instabox och Budbee att de går samman och bildar ett nytt bolag: Instabee.
Det framgår av ett pressmeddelande.
Enligt de två last mile-akötrerna kommer det nya bolaget att fortsätta omställningen av hållbara leveranser till e-handelssektorn. Både Budbee och Instabox har letts av respektive grundare, men i sammanslagningen kommer Budbees grundare Fredrik Hamilton bli ny vd medan Alexis Priftis, Instabox grundare, bli arbetande styrelseordförande.
– Jag har varit långsiktig i mina planer sedan start och samgåendet med Instabox är en fantastisk möjlighet att skapa något riktigt betydande. Vi har självklart följt Instabox genom åren och jag imponeras av deras resa. Det här känns som en perfekt kombination och jag ser fram emot att lära känna alla mina nya kollegor. Vi kommer att åstadkomma något stort tillsammans, säger Fredrik Hamilton, i en kommentar.
Affärslogiken bakom det avsedda samgåendet handlar bland annat om ett mer effektivt resursnyttjande gällande infrastruktur och kompetenser. De två bolagen ser också att potentiella synergieffekter inom verksamheten och gemensamma tekniska lösningar kommer att leda till besparingar när det gäller koldioxidavtryck.
– Jag tror att det här är två bolag som passar bra ihop och vi delar många grundläggande värderingar. En ömsesidig respekt och beundran har växt fram under lång tid och jag är glad att vi nu enas i arbetet mot vårt gemensamma mål: att transformera e-handelsleveranser med ett stort fokus på både användarupplevelsen och hållbarhet. Jag ser mycket fram emot att se vad vi kan åstadkomma tillsammans, säger Alexis Priftis.
Instabee värderas till 18 miljarder svenska kronor.
Processen är föremål för brukligt godkännande av Konkurrensverket.