Svensk Handel: ”Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument faller”
Omsättningen i den inhemska e-handeln i Sverige var i augusti 11 procent lägre än i juli 2021, även i juli var den 11 procent lägre.
Det visar Svensk Handels E-handelsindikator.
Från januari till och med augusti har omsättningen minskat med 13 procent när det gäller enbart svenska aktörer och med 16 procent om e-handeln från utländska aktörer inkluderas.
”E-handeln från utlandet sticker ut med en mycket svag omsättning även i augusti. Under sommarmånaderna juni till augusti har omsättningen i e-handeln från utlandet varit 60 procent lägre än föregående år. Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln”, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.
Andelen som e-handlade ökade med 4 procentenheter till 68 procent i augusti, jämfört med juli. Jämfört med augusti 2021 är det dock en minskning från 70 procent.
I likhet med tidigare under året drivs omsättningsminskningen i e-handeln i huvudsak av ett minskande genomsnittligt köpbelopp. Köpbeloppet minskade med 11 procent i augusti och har i genomsnitt minskat med 13 procent under perioden januari till augusti.
En positiv aspekt för e-handeln, trots vikande omsättning, är att det fortfarande är en betydligt högre andel av befolkningen som e-handlar jämfört med före pandemin, enligt Johan Davidsson.
”Det genomsnittliga köpbeloppet per konsument faller däremot när fler handlar i fysisk butik och samtidigt håller hårdare i plånboken. Men vi ser nu också en tydlig branscheffekt som drar ner de genomsnittliga köpbeloppen, när e-handlandet i kapitaltunga delbranscher som hemelektronik, möbler/heminredning och byggvaror minskar”, säger Johan Davidson vidare.