Klädhandeln sjönk i augusti: ”Oroväckande med tillbakagång”
Klädhandelns försäljning i butik och e-handel minskade med 2,5 procent i augusti, mätt i löpande priser, jämfört med motsvarande månad föregående år. Skohandeln sjönk med 7,6 procent, enligt Stilindex från Svensk Handel.
Jämfört med augusti 2019 har skohandeln under årets augusti rasat med 20,8 procent, och klädhandeln har ökat något, 0,8 procent.
– Augusti brukar vara en stark månad för modehandeln, då vi uppdaterar garderoben inför hösten och nya skolkläder ska köpas till barnen. Därför är det oroväckande med en tillbakagång jämfört med 2021. Nu ser vi att konsumenter håller hårdare i plånboken och har en avvaktande inställning till köp, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, i en kommentar.
Under perioden januari till augusti i år har klädhandelns försäljning ökat med 18,3 procent, och skohandeln med 13,1 procent, jämfört med motsvarande period i fjol.
Jämfört försäljningen med januari till augusti 2019 backar skohandelns försäljning med närmare 20 procent.
– Nu är det av yttersta vikt att nästa regering, oavsett sammansättning, inser allvaret och agerar skyndsamt för att dämpa de skenande elpriserna. Annars är risken för än fler konkurser inom handeln stor, kommenterar Sofia Larsen.
Butiker och e-handel |
Augusti 2022– 2021 |
Augusti 2022– 2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat 2022/2019 |
Kläder | -2,5 % |
0,8 % | 18,3 % | 3,6 % |
Skor | -7,6 % | - 20,8 % | 13,1 % | -19,7% |
Källa: Svensk Handel