23948sdkhjf

Minskat resultat för Ellos

Nettoomsättningen ökade med 0,2 procent under det andra kvartalet 2022 för Ellos Group, och uppgick till 854,6 miljoner.  

Rörelseresultatet minskade, och uppgick till -1,7 miljoner kronor jämfört med föregående kvartals 19 miljoner. 

Ett oroligt världsläge i kombination med en hög inflation, prisökningar och stigande räntor gör att konsumenter håller hart i sina pengar vilket sannolikt kommer att påverka konsumtionen framöver. Läget i vår omvärld med fortsatta störningar I produktion och leveranskedjor hade en negativ påverkan på våra kostnader i kvartalet, främst avseende leveranser till kund, kommenterar vd Hans Ohlsson. 

Under kvartalet har varumärket Stayhard sålts av, och koncernen fått nygamla ägare i form av Nordic Capital.  

Under de första sex månaderna av året ökade omsättningen med 1,8 procent och uppgick till 1 714,0 miljoner kronor. Rörelseresultatet under halvåret landade på till -24,9 miljoner kronor, vilket är en minskning från föregående halvårets 26,6 miljoner kronor.   

Trots mörka moln i vår omvärld ser vi fortsatt positivt på framtiden. Med en stark marknadsposition och en stabil ägare står vi väl rustade för att dra fördel av den fortsatta strukturella tillväxten och efterfrågan online, i både Norden och Europa, säger vd Hans Ohlsson i en kommentar. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111