Lägre resultat för inredningskedjorna
Under årets andra kvartal ökade inredningskedjan Hemtex sin omsättning med 16,6 miljoner norska kronor mot för samma period föregående år, och landar på 274,6 miljoner kronor.
Ebitda-resultatet minskade dock med 4,4 miljoner norska kronor, och uppgick till 49.6 miljoner norska kronor.
Kid Interior, ett varumärke som också ägs av norska Kid Asa och liksom Hemtex säljer inredning, visar upp samma mönster.
Omsättningen ökade från 418.4 miljoner norska kronor till 455.5 miljoner under det andra kvartalet mot för samma period förra året. Ebitda-resultatet landade på 118.1 miljoner norska kronor, vilket är en minskning med 0.4 miljoner.
Under kvartalet har koncernen märkt av ökade fraktkostnader, och Kid Asa hoppas att förnyade fraktavtal ska minska kostnaderna framöver.
– Vi har tecknat ett fraktavtal som säkerställer priser på lägre nivåer på en huvuddel av inköpta varor framöver. Under andra kvartalet nådde fraktkostnaderna en topp på cirka 20 procent av kostnaden för inköpta varor, jämfört med 10 procent under andra kvartalet förra året. Som ett resultat av det nya avtalet kommer nivåerna att börja komma ner från mitten av augusti. Därför förväntar vi oss en gradvis minskning mot en nivå på 13-15 procent av kostnaden för köpta varor baserat på aktuella fraktpriser, säger Anders Fjeld, vd för Kid Asa i en kommentar.