Investeringarna märks i Synsams resultat
Optikerkedjan Synsam redovisar ett ebitda-resultat på 347 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (340). Ebitda-marginalen blev 24,5 procent (27,6). Ebita-resultatet uppgick till 224 miljoner kronor (238).
Nettoomsättningen uppgick till 1.399 miljoner kronor (1.213), en ökning med 15,3 procent. Den organiska tillväxten uppgick till 13,7 procent (44,3).
Synsam levererade en organisk tillväxt på 14 procent i det andra kvartalet.
– Synsams starka tillväxt som vi såg i det första kvartalet har fortsatt /…/ Detta på en konkurrensutsatt marknad som i mångt och mycket drivs av kampanjer och där marknadsaktörerna har betydande utmaningar att rekrytera optiker, primärt i Sverige, men även i Norge och Danmark, skriver vd Håkan Lundstedt i delårsrapporten.
Synsams resultat har i kvartalet belastats av högre operativa kostnader primärt avseende planerad expansion av nya butiker, inklusive en kraftig expansion i Finland, och uppstartskostnader i den nya produktionsanläggningen, kostnader för optiker, samt offensiva marknadsföringssatsningar. Bruttomarginalen har enligt bolaget tillfälligt påverkats negativt av en marknadssatsning med högre rabatter vid lansering av Lifestyle 5.0, som ett led i att stärka Synsams position hos pensionärer och studenter.