Björn Borgs vd om andra kvartalet: ”Fullt av utmaningar”
Björn Borgs vd, Henrik Bunge, kommenterar andra kvartalets utveckling med att rada upp utmaningarna. Han nämner både ökade priser på råvaror, högre fraktpriser och inflation, ofördelaktiga valutakurser och konsumenter vars framtidstro tryter. Trots nämnda prövningar landar Björn Borgs omsättning under april till juni i nivå med fjolårets dito på 161,5 miljoner kronor jämfört med 162,8 miljoner.
”Förklaringen till den uteblivna tillväxten i kvartalet kan uteslutande härledas till försäljningsutmaningarna hos våra e-handlare, där både deras totala omsättning minskar och också vår omsättning”, skriver Henrik Bunge i en kommentar.
Trots en sjunkande e-handel generellt fortsätter Björn Borgs egen e-handel att växa. Tillväxten var 18 procent under kvartalet. Därtill ökade försäljningen med 11 procent i bolagets egna jämförbara butiker. Segmentsmässigt ökar försäljningen av sportkläder med 9 procent, väskor med 7 procent och skor med 125 procent. Däremot sjunker försäljningen av underkläder med 11 procent.
Utmaningarna slår hårdare på resultatet. Rörelseresultatet sjönk från 19,3 miljoner kronor förra året till 5,2 miljoner, vilket ger en rörelsemarginal på 3,2 procent. Henrik Bunge kommenterar resultatet så här:
”Kanske är det just nu det är extra viktigt att lyfta blicken. Jag kan då konstatera att trots ett rörelseresultattapp jämfört med andra kvartalet förra året, så ligger vi väl över våra historiska nivåer under andra kvartalen”.
Omsättningen under första halvåret, januari till juni, ökade till 388,2 miljoner kronor jämfört med 347,5 miljoner under motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet uppgick till 34,5 miljoner kronor jämfört med 41,7 miljoner.