Ökad omsättning men lägre resultat för Boozt
Modeaktören Boozt ökar sin omsättning med 13,9 procent under årets första halvår jämfört med samma period föregående år. Omsättningen uppgick till 2 977 miljoner kronor under perioden.
Ebit-resultatet mellan 1 januari och 30 juni landar på 59,9 miljoner kronor. Det är en minskning med 57 procent mot för samma period föregående år.
Under det senaste kvartalet var omsättningstillväxten på 5,2 procent och uppgick till 1 553 miljoner kronor. Ebit-resultatet landade på 64,6 miljoner kronor, vilket är en minskning med 20,1 procent sedan samma period föregående år.
– Fundamentet i vår verksamhet är fortsatt starkt trots utmanande marknader och har fortsatt att utvecklas positivt under första halvåret 2022. Det genomsnittliga ordervärdet är rekordhögt, returgraden är stabil, kundnöjdheten är bäst i klassen och vårt nordiska varuhus erbjuder ett unikt kurerat urval över flera kategorier. Vi är fortfarande övertygade om att vi kan fortsätta växa väsentligt snabbare än den nordiska onlinemarknaden samtidigt som vi levererar branschens bästa lönsamhet, säger medgrundaren och vd:n för Boozt Hermann Haraldsson i en kommentar.
Boozt är i färd med att säga upp 5 procent av bolagets anställda, och har sänkt sin helårsprognos. Bolaget har också under året fått kritik för sin psykosociala arbetsmiljö.