Byggmax minskar försäljningen – men ökar i vissa segment
Byggmax försäljning minskade med 10 procent i det andra kvartalet jämfört med motsvarande period i fjol.
Jämfört med andra kvartalet 2019, det vill säga före pandemin, steg den med 42 procent.
– Jämfört med förra årets rekordnivå minskade försäljningen av produkter relaterad till större investeringar i hemmet, t ex växthus, pool och uterum, medan vi i år slog nya försäljningsrekord för t ex trädgård, färg, golv och förvaring. Varuförsörjningen var totalt sett god, hjälpt av ett medvetet beslut att höja lagernivåerna under årets högsäsong, skriver vd Mattias Ankarberg i delårsrapporten.
Koncernens jämförbara försäljning minskade med 16,6 procent jämfört med i fjol.
– I nuvarande marknadsläge, med en mer avvaktande och framför allt mer prismedveten konsument, gynnas vi starkt av vår lågprisposition. I andra kvartalet slog vi försäljningsrekord i både flera prioriterade produktkategorier och inom e-handel, samtidigt som vi fortsatte att ta marknadsandelar, skriver vd:n.
Byggmax öppnade fyra nya butiker i det andra kvartalet, och flyttade också fyra butiker till nya lägen. Butik 3.0, som innebär ett koncept med bredare utbud av kategorier och bättre kundupplevelse, utgör nu 89 procent av butiksportföljen jämfört med 49 procent för ett år sen.