Neråt för Nelly
E-handelsbolaget Nelly redovisar ett resultat efter skatt på -19,4 miljoner kronor för det andra kvartalet 2022 (7,5).
Rörelseresultatet blev -18,5 miljoner kronor (7,0) och rörelsemarginalen var -5,5 procent (1,8). Bruttomarginalen i kvartalet blev 47,6 procent (46,0).
Nettoomsättningen uppgick till 339 miljoner kronor (397), motsvarande en nedgång på 14,5 procent.
Nelly uppgav i början av juni att bolaget förväntade sig att nettoförsäljningen skulle minska med ett tvåsiffrigt antal procent under det andra kvartalet och att rörelseresultatet för kvartalet väntades bli negativt eller "runt noll".
Nellys omsättning minskade med 14,5 procent under det andra kvartalet, en nedgång som enligt e-handelsbolaget huvudsakligen förklaras av lägre försäljning innan returer i kombination med en högre returgrad.
Det framgår av delårsrapporten.
Returgraden för det andra kvartalet uppgick till 40,6 procent (36,0).
"Försäljningen minskade, trots ett högre genomsnittligt ordervärde och högre organisk trafik. Den betalda trafiken minskade dock och konverteringsgraden var lägre än föregående år. De prishöjningar som Nelly genomförde i början av det andra kvartalet påverkade bruttomarginalen positivt men försäljningen negativt. Marknaden präglades av ett högt kampanjtryck och konkurrens om kundanskaffningen då kunderna i högre grad än föregående två år vände sig till fysiska butiker", skriver bolaget i en kommentar.
Nelly har haft ett par år med minusresultat bakom sig, och tidigare i somras avgick Kristina Lukes som vd. Ludvig Anderberg kommer kliva på posten i augusti.