Stayhard lever vidare – köps upp av nätmodehandlaren
Ellos Group har ägt Stayhard sedan 2014, men aviserade om varumärkets avveckling för några månader sedan.
Men istället för att läggas ned står det nu klart att Stayhard köps upp av Footway Group.
– Jag är otroligt glad över att få välkomna Stayhard till Footway Group. Vi ser stora möjligheter i att bygga vidare på Stayhards starka varumärke och nischade koncept. Det är ytterligare ett steg i rätt riktning för att kunna erbjuda ännu fler specialiserade butiker på Footways plattform, säger Daniel Mühlbach, vd för Footway Group i en kommentar.
Tanken var att bolaget skulle vara avvecklat till den sista augusti i år. Ellos Group uttryckte i samband med nedläggningsbeslutet att bolaget ville fokusera mer på sin kvinnliga kärnkund.
Sedan 2014 har Stayhard visat röda siffror.
– Dagens besked om att varumärket Stayhard kommer att leva vidare är naturligtvis väldigt glädjande. Stayhard har en engagerad och dedikerad kundgrupp och har under åren bidragit mycket till Ellos Groups digitaliseringsresa och utveckling. Vi är övertygade om att Footway Group är en bra ägare för att fortsätta utveckla Stayhard som varumärke och nätbutik på sin plattform, säger Hans Ohlsson, vd för Ellos Group i en kommentar.
Den totala köpeskillingen kommer landa på mellan 15 till 20 miljoner kronor beroende på hur varulagret ser ut, och Footway tar över Stayhard i augusti. Fram tills dess ingår e-handlaren i Ellos regi.
Tidigare i år har Footway förvärvat både Grand Shoes och Netlens.