E-handeln fortsätter neråt
E-handelns omsättning har minskat under maj med 8 procent jämfört med samma period föregående år.
Mellan januari och maj i år har e-handelns omsättning minskat med totalt 13 procent, enligt Svensk Handels e-handelsindikator.
– E-handelns omsättning fortsätter att falla tillbaka från höga nivåer men ligger fortfarande markant högre än före pandemin. Sjunkande tillväxttal jämfört med 2021 är det mest sannolika för resten av året och utvecklingen i april och maj indikerar att det även kan bli tufft att nå 2020 års försäljningsnivåer, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i en kommentar.
Andelen konsumenter som handlat online har också sjunkit mellan april och maj, och gått från 70 till 68 procent.
Jämfört med samma period förra året så har e-handelskonsumenterna minskat med två procent, och det är framförallt äldre som har minskat sitt e-handlande.
Maj 2020 e-handlade 56 procent av konsumenterna som var mellan 65-79 år. Samma siffra 2022 var 50 procent. Det är också fler kvinnor än män som e-handlar.
– Förutom att de äldsta konsumenterna nu minskar sitt e-handlande är det intressant att kvinnor fortsätter att driva e-handeln mer än män. I maj var det 71 procent av kvinnorna som e-handlat, medan motsvarande andel för männen var 65 procent. Sedan 2021 är andelen kvinnor som e-handlat under månaden i genomsnitt 8 procentenheter högre än motsvarande andel för männen, säger Johan Davidson i en kommentar.
E-handelskonsumentens köpbelopp minskade också i snitt med nio procent i jämförelse med maj under både 2020 och 2021.