Ska effektivisera returer – har tecknat avtal med Reitan
Det nystartade logtechbolaget Droppa, som verkar inom returer av e-handelsprodukter, har ingått ett nationellt samarbete med Reitan Convenience. Det framgår av ett pressmeddelande.
Samarbetet handlar om att kunder numera kan lämna in sina retunerade produkter direkt på en Pressbyrånbutik eller 7-Eleven, varpå Droppa samlar och hämtar upp returerna och kör dem till en returhubb.
Hittills har Droppa rullat ut sin returtjänst på omkring 40 stycken Reitanägda butiker i Stockholm, där målet är att etablera sig på cirka 400 ombud i Sverige innan årets slut.
– Vi har byggt en returtjänst som gör det smidigare att returnera, är bättre för miljön och mer kostnadseffektivt för handlare – ett cirkulärt returalternativ. Att vi nu slutit avtal med Reitan och tillgängliggör Droppa via deras butiksnätverk är ett stort steg för att möjliggöra en bättre returhantering framåt, säger Anton Bukowski, grundare och vd på Droppa, i en kommentar.
Konsumenter som har handlat av Droppas anslutna e-handelskunder, kan alltså returnera sina produkter genom Droppa. I dagsläget är Babyland, Widforss och Stor & Liten anslutna till logtechbolaget.
– Vi på Reitan Convenience är ständigt på jakt efter nya innovativa tjänster som kan förenkla för våra kunders vardag. Det känns helt rätt att vi med våra 400 butiker är med och bidrar med hubbar för in- och utlämning och därmed minskar transporter i städerna. Vi är väldigt stolta över att vara Droppas första ombud och hoppas att fler e-handlare ansluter inom kort, säger Rasmus Milton, affärsutvecklare på Reitan Convenience Sverige.
Flertalet företag har investerat i Droppa som tagit in 15 miljoner kronor, däribland från Laulima och Curitas Ventures. Investeringen kommer bland annat att gå till att bygga ut Droppas nätverk av konsumentombud, satsningar på att stärka försäljningen mot e-handlare samt marknadsexpansion.