Stilindex: Modehandelns uppgång fortsätter
Försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med 36,1 procent i maj jämfört med motsvarande månad föregående år. Försäljningen i skohandeln ökade med 39,9 procent. Det visar färska siffror från Svensk Handel.
Det är fjärde månaden i rad som modehandeln ökar försäljningen. Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, nämner ett uppdämt behov efter pandemin, en tillbakagång till arbetsplatserna och sociala sammankomster som studentmottagningar och midsommar som faktorer till uppgången.
– Vi gläds över att modehandelns starka trend fortsätter. Att klädhandeln nu uppvisar positiva siffror jämfört med 2019 är ett enormt styrkebesked för en bransch som på många sätt och vis var nere för räkning under stora delar av pandemin, säger Mats Hedenström, i en kommentar.
Men den ökade inflationen och störningar i leveranskedjorna kan ställa till det för modebranschen.
– Det finns en påtaglig oro för att tuffare månader är att vänta, säger Mats Hedenström.
Butiker och e-handel | Maj 2022-2021 | Maj 2021 - 2019 | Ackumulerat 2022-2021 | Ackumulerat 2022-2019 |
Kläder | 36,1 % |
14,4 % | 31,0 % | 3,5 % |
Skor | 39,9 % | -3,9 % | 25,2 % | -20,8 % |
Källa: Svensk Handel