“E-handlare måste våga gå sin egen väg”
E-handelsbranschen är, som vi alla vet, i konstant förändring. Tidigare trendade SaaS och Headless, men nu är det istället MACH och composable commerce-arkitektur som är på allas läppar. Och att jobba agilt, integrerat i olika system, med varandra är en positiv trend framåt – om det används rätt.
Eftersom det är ett så pass komplext koncept verkar många e-handlare tyvärr stöta på
problem när det kommer till plattformar. Och visst – allt snack om API:er, applikationer och
moduler kan ge en huvudvärk, men hur undviker vi att bara stora aktörer och vana
systemvetare utnyttjar composable commerce, och istället gör det demokratiserat för alla
Nyligen kom en rapport från The North Alliance (NoA). Rapporten heter “Nyckeln till lönsam
e-handel” och visar att svensk e-handel snart är i kris, om inte varumärkesbyggandet börjar
komma igång. Ett av råden för ökad lönsamhet i e-handeln är att fokusera på kunden, och
inte tekniken.
Vi håller helt med. Men det går inte att kopiera konkurrenter eller branchkollegor rakt av, då finns det ingen skillnad i kundupplevelsen. Varumärken borde sträva efter att vara bättre istället.
Rapporten visar också en likriktning på nätet som även den skapar lönsamhetsproblem. Det
är svårt att lyckas sticka ut med sitt erbjudande. Vi vill att e-handelsbranschen ska frodas,
men vi tror dessvärre inte att det kommer hända genom att alla använder likadan uppsättning av tjänster oaktat kundupplevelsen.
Detta gäller små bolag såväl som stora, det finns ingen “one size fits all” längre. Den gemensamma nämnaren för att två e-handlare ska kunna utnyttja en och samma plattform lika fördelaktigt är inte att de är i samma bransch.
Istället finns en rad andra faktorer att ta hänsyn till:
● Börja litet, bygg sedan ut. Det första steget – och det mest basala – är att tänka på vad du själv vill göra. Start with the basics: vad har ditt varumärke, din e-handel, för vision – både kortsiktigt och långsiktigt? Allt det som sen följer ska understödja den visionen. Det kan låta självklart men tål ändå att nämnas: det är inte systemkartan som ska sätta din vision, utan visionen som ska sätta systemkartan.
● Få det att passa in i organisationen. Eftersom e-handelsbranschen är så bred, är också kunskapen väldigt bred, och företagen likaså. Varje verksamhet har sina unika behov, och därmed måste lösningen passa organisationen – inte tvärtom. Kartlägg din organisations behov och utmaningar, och hitta en lösning som passar just er önskade kundupplevelse.
● Se till att det är moderna API:er som kan prata med andra applikationer. Som vi alla vet förändras e-handelsbranschen otroligt snabbt, och då gäller det att ständigt vara redo med en skalbar arkitektur. Detta gäller både väletablerade och små aktörer. En skalbar e-handelslösning som underlättar för att växa över tid låter som en självklarhet för många, men är också en faktor som ofta kan bortses i olika skeden.
● Äg er kundupplevelse. Tänk på er e-handel som en fysisk butik. Hur är användarupplevelsen, vilka faktiska behov fyller ni, och hur bygger ni långvariga relationer? Genom att kunna svaren på dessa frågor underlättar det också arbetet med vald MACH uppsättning – för det ger faktiskt helt olika upplevelser som kund.
Om du har lyckats med alla dessa delar för din e-handel – grattis! Om inte – du är inte
ensam. Vi vill inte peka fingrar, utan snarare belysa ett återkommande problem som vi märkt
av de senaste åren. Det ska bli spännande att se hur företag tar sig an systembyggandet
och composable-arkitekturen framöver inom e-handeln. Men för att göra det måste dagens
e-handlare våga gå sin egen väg – alla gynnas ju av en frodig bransch.
Kristian Arvidsson, CEO, Carismar
Carl Abrahamsson, CMO, Carismar
Artikeln är en del av vårt tema om Debatt.