23948sdkhjf

E-handeln minskar – men nätapoteken går starkt fram

Nya siffror visar att e-handeln i stort minskar med åtta procent.

I stort har e-handelns försäljningssiffror gått ner med åtta procent under det första kvartalet. De stora förlorarna är sport- och fritidskategorin samt bok- och mediasegmentet, som bägge sjunker med 15 procent. 

Det presenteras i Postnords undersökning e-barometern, som på kvartalsbasis analyserar hur e-handeln har utvecklat sig inom de olika delkategorierna.

E-barometern

Totalt: -8 procent
Apoteksvaror: 13 procent
Kläder & skor: 3 procent
Bygghandel: 2 procent
Barnartiklar & leksaker: -5 procent 
Heminredning & möbler: -9 procent
Elektronik: -13 procent
Böcker & media: -15 procent
Sport & fritid: -15 procent
Dagligvaror: -19 procent

I rapporten lyfts bokbranschens ökade konkurrens från digitala prenumerationstjänster fram som en anledning till att kategorin haft det tufft i e-handeln. 

Sport och fritidskategorin möter en tillbakagång från höga jämförelsesiffror förra kvartalet.  

Elektronikbranschen sjunker med 13 procent, och möter också en tillbakagång från förra kvartalet där branschens e-handel ökade med hela 65 procent.  

Kategorin står liksom alla branscher inför hållbarhetsfrågan där de mött konkurrens från aktörer som riktar in sig på att reparera och sälja elektronik second hand, exempelvis Swappie. 

– Efter många kvartal med hög tillväxt bröts mönstret redan under sista kvartalet i fjol och den negativa tillväxten har fortsatt i början av 2022. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att fjolårets första kvartal präglades av pandemin och restriktioner, vilket gav en rekordtillväxt på 53 procent. Självklart är även omvärldsläget med Rysslands krig i Ukraina och följderna för världsekonomin en starkt bidragande orsak till den svaga marknadsutvecklingen. Med en inflationstakt som vi inte har sett motstycke till i modern tid är det rimligt att konsumtionen påverkas negativt, säger Postnords vd Mathias Krümmel i en kommentar.  

I rapporten visar sig apoteksbranschen som den stora vinnaren, med en ökning på 13 procent. 

– Apoteksvaror online fortsätter att växa trots att pandemin är så gott som över. Nya köpbeteenden tillsammans med att allt fler apoteksaktörer satsar på e-handel har visat sig vara ett lyckat recept, säger Postnords omvärldsanalytiker Soledad Gonzales i en kommentar.  

Sko- och modebranschen är en delkategori som ökar sin e-handel och går upp med tre procent under årets första kvartal.  

Rapporten visar också att sko- och modekategorin är den vanligaste kategorin som e-handlas från utländska aktörer, med totalt 27 procent av handeln inom segmentet som sker från utländska sidor.  

– Fysiska sociala sammankomster och en återgång till arbetsplatser verkar ha lett till att flera har behövt förnya garderoben de senaste månaderna, avslutar Soledad Gonzales.

Andra trender som kan synas i rapporten är att 61 procent av e-handelskonsumenterna har gjort minst ett köp med sin mobiltelefon under den senaste månaden, och att 26 procent av alla konsumenter har e-handlat under den senaste månaden. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062